BMW E24 M635 csi

BMW introduceerde de 6 serie reeks in 1976 als opvolger van de zeer succesvolle E9 coupe (CS, CSI, CSL modellen). De E24, zoals het type aanduiding binnen het Beierse merk geld, is de eerste officiële M-uitvoering die voor het grotere publiek op de markt werd gebracht. Voorafgaand aan de introductie van de M635 CSI was er de ontwikkeling van de BMW M1 (E26). BMW Motorsport wilde met deze auto toetreden tot FIA groep 4 races en om tot een geldige homologatie te komen moesten er 400 straat versies van de M1 worden verkocht. De M1 (E26) is daarmee de grondlegger van de BMW M-performance afdeling zoals we het in de moderne tijd kennen. Deze M1 werd uitgerust met een M88/1 motor.
De BMW M635 CSi is de enige in zijn reeks met 24 kleppen en een topsnelheid die later taboe zou worden. De M88/3 motor heeft in Europese uitvoering 286pk (bij 6500rpm) en is goed voor 340Nm (@4500tpm) het ‘M1’ motorblok zorgde ervoor dat deze 1510kg coupé een waanzinnige 255km/u haalde……..in 1984!
Zoals voor vele modellen, was er een periode dat niemand het type E24 meer wilde hebben. Echter zorgden zijn markante lijnen en een tijdloos ontwerp ervoor dat dit een ware ‘collectors item’ is geworden.
De auto die bij KCC ter restauratie is aangeboden is van origine geleverd als Europese variant door Herman Kuhn GmbH in Offenburg Duitsland in augustus 1984. In een vroeg stadium werd de auto verscheept naar Amerika. De boekjes zijn aanwezig waardoor een deel van de vroege historie herleidbaar is. Met slechts 80938km op de teller in de afgelopen 36 jaar, kan er worden gesproken van een weinig gebruikt exemplaar.
Tijdens het aanbieden van de auto bleek dan ook dat hij eigenlijk nagenoeg niet onderhevig was aan roest. Slechts een klein plekje op de rechter dorpel moest worden hersteld. Door het warme klimaat was de lak helaas wel volledig verweerd. De auto wordt volledig gerestaureerd waarbij elk detail onder de loep word genomen. De foto’s spreken voor zich denken wij!

1/32

© 2019 by KONA Classic Cars.