top of page

BMW - E24 - M635CSI
Not Sold
SPECIFICATIES:
Bouwjaar:
DEC - 1988
Kilometerstand:
21113
VIN:
Motor nr:
WBAEE310601053283
M88/3
Motor type:
Aandrijving:
Exterieur kleur:
Interieur kleur:
3453cc | 6 cil. | 286pk
Getrag 280
Diamantschwarz (181)
'Natur' leer (0231)
Opties:
-
Centrale vergrendeling
-
Elektrische ramen
-
Elektrisch schuifdak
-
Airconditioning
-
Boardcomputer
-
Koplamphoogteverstelling
Achtergrond:
BMW introduceerde de 6 serie reeks in 1976 als opvolger van de zeer succesvolle E9 coupe. De E24, zoals het type aanduiding binnen het Beierse merk geld, had de eerste officiële M-uitvoering die voor het grotere publiek op de markt werd gebracht. Voorafgaand aan de introductie van de M635 CSI was er de ontwikkeling van de BMW M1 (E26). BMW Motorsport wilde met deze auto toetreden tot FIA groep 4 races en om tot een geldige homologatie te komen moesten er 400 straat versies van de M1 worden verkocht. Dat maakte de M1 de grondlegger van de BMW M-performance afdeling zoals we het in de moderne tijd kennen …. en deze M1 werd dan weer uitgerust met een M88/1 motor.
Voor de introductie van de BMW M635CSi werd destijds geopteerd voor de M88/3 motor, wat geld als een doorontwikkelde variant van de M1 motor. Het is de enige in zijn reeks met 24 kleppen en een topsnelheid die later taboe zou worden. De M88/3 motor heeft in Europese uitvoering 286pk (bij 6500rpm) en is goed voor 340Nm (@4500tpm) het ‘M1’ motorblok zorgde ervoor dat deze 1510kg coupé een waanzinnige 255km/u haalde……..in 1984! Zijn markante lijnen en een tijdloos ontwerp maken dit een waar collectors item.
Historie:
De hier aangeboden auto betreft een BMW E24 M635CSI welke werd afgeleverd op 14 december 1988. Wat dit voertuig zo bijzonder maakt, is zijn huidige kilometerstand van slechts 21113 km. Het voertuig is verder nooit gerestaureerd en daarme volledig origineel. Van origine werd het voertuig in Spanje geleverd aan de eigenaar van een BMW dealer schap genaamd G.Guarnieri S.A. Het gaat hier dus om een Europese uitvoering. De eerste en enige eigenaar van het voertuig was tevens eigenaar van het dealer schap dat zijn naam droeg in Malaga en omstreken. Dhr. Guido Guarnieri was verder niet geheel onverdienstelijk in de Spaanse auto- & motorsport. Een aantal jaar geleden is het voertuig vanuit Spanje naar Nederland gehaald maar werd nooit voorzien van Nederlandse kentekenregistratie, noch gereden.
Wanneer we het voertuig kritisch bekijken komt deze oprecht over als een auto met een zeer lage kilometerstand. Hij is echter niet voorzien van zijn originele boekjes of volledige onderhoudshistorie.
