BMW E24 M635CSI (gen 2)

€ 89.500,-

SPECIFICATIES:
Bouwjaar:
DEC - 1988
Kilometerstand:
21113
VIN:
Motor nr:
WBAEE310601053283
M88/3
Motor type:
Aandrijving:
Exterieur kleur:
Interieur kleur:
3453cc | 6 cil. | 286pk 
Getrag 280
Diamantschwarz (181)
'Natur' leer (0231)
Opties:
  • Centrale vergrendeling
  • Elektrische ramen
  • Elektrisch schuifdak
  • Airconditioning
  • Boardcomputer
  • Koplamphoogteverstelling
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Twitter

Achtergrond:

BMW introduceerde de 6 serie reeks in 1976 als opvolger van de zeer succesvolle E9 coupe. De E24, zoals het type aanduiding binnen het Beierse merk geld, had de eerste officiële M-uitvoering die voor het grotere publiek op de markt werd gebracht. Voorafgaand aan de introductie van de M635 CSI was er de ontwikkeling van de BMW M1 (E26). BMW Motorsport wilde met deze auto toetreden tot FIA groep 4 races en om tot een geldige homologatie te komen moesten er 400 straat versies van de M1 worden verkocht. Dat maakte de M1 de grondlegger van de BMW M-performance afdeling zoals we het in de moderne tijd kennen …. en deze M1 werd dan weer uitgerust met een M88/1 motor.

Voor de introductie van de BMW M635CSi werd destijds geopteerd voor de M88/3 motor, wat geld als een doorontwikkelde variant van de M1 motor. Het is de enige in zijn reeks met 24 kleppen en een topsnelheid die later taboe zou worden. De M88/3 motor heeft in Europese uitvoering 286pk (bij 6500rpm) en is goed voor 340Nm (@4500tpm) het ‘M1’ motorblok zorgde ervoor dat deze 1510kg coupé een waanzinnige 255km/u haalde……..in 1984! Zijn markante lijnen en een tijdloos ontwerp maken dit een waar collectors item.

Historie:

De hier aangeboden auto betreft een BMW E24 M635CSI welke werd afgeleverd op 14 december 1988. Wat dit voertuig zo bijzonder maakt, is zijn huidige kilometerstand van slechts 21113 km. Het voertuig is verder nooit gerestaureerd en daarme volledig origineel. Van origine werd het voertuig in Spanje geleverd aan de eigenaar van een BMW dealer schap genaamd G.Guarnieri S.A. Het gaat hier dus om een Europese uitvoering. De eerste en enige eigenaar van het voertuig was tevens eigenaar van het dealer schap dat zijn naam droeg in Malaga en omstreken. Dhr. Guido Guarnieri was verder niet geheel onverdienstelijk in de Spaanse auto- & motorsport. Een aantal jaar geleden is het voertuig vanuit Spanje naar Nederland gehaald maar werd nooit voorzien van Nederlandse kentekenregistratie, noch gereden.
 
Wanneer we het voertuig kritisch bekijken komt deze oprecht over als een auto met een zeer lage kilometerstand. Hij is echter niet voorzien van zijn originele boekjes of volledige onderhoudshistorie.
BMW_E24_advert.jpg

Exterieur:

Het voertuig toont een mooie glans op zijn ‘Diamant-schwartz’ lak en is in goede staat. De lak oogt voor grote delen in zijn originele staat te zijn, met een paar punten die hoogstwaarschijnlijk in het verleden weleens zijn overgespoten (voornamelijk bumperhoeken). Zijn mooie glans en het onderliggende plaatwerk is vrij van oneffenheden en/of schades. Vanzelfsprekend is roestvorming niet aan de orde, zoals mag worden verwacht van een auto met een dergelijke kilometerstand.
 
De voorzijde vertoont op enkele plekken wat lichte steenslag en gebruikssporen. Algemeen is de auto voor zijn 33 jaar in zeer goede staat.
Alle ramen tonen verder aan origineel te zijn, waarbij de voorruit geen steenslag en/of kleine barsten vertoond. De voorruit is zelfs nog voorzien van de originele sticker bij afleveren!
 
Zijn originele 2-delige BBS wielen zijn nog gemonteerd op het voertuig. De Michelin TRX banden tonen in goede staat te zijn. Wanneer we de DOT code van de band aflezen (FHAU BU4x394) leert dit dat de banden een productiedatum van 09-1994 hebben. Deze zijn dus in het vroege verleden al eens vervangen, maar sinds lange tijd origineel onder het voertuig gebleven.

Interieur:

Bij het instappen aan de bestuurderszijde wordt men direct overvallen met de ‘wauw’ factor van een smetteloos origineel interieur. Het voertuig is uitgerust met ‘Natur’ (code 231) volleren interieur. De kleurstelling van het interieur in samenstelling met het ‘Diamant-schwarz’ staat deze M635CSI ontzettend goed al zeggen we het zelf. Wanneer we plaatsnemen achter het stuur lezen we een kilometerstand van 21113km af. Het voertuig is voorzien van elektrisch schuif/kantel dak, elektrische ramen, airconditioning en diefstal beveiligingssysteem. Alle functionaliteiten op het dashboard werken naar behoren.

Technisch:

Onder de motorkap prijkt zijn 3453cc, 6 cilinder - 24 klepper, 286pk sterke M88/3 motor. Dit is de krachtigste variant beschikbaar binnen de E24 6 serie reeks.
Technisch verkeerd de motor in goede staat en start deze moeiteloos op, ongeacht koud of warm. Recent zijn waterpomp & v-snaren door KONA Classic Cars vervangen in verband met lekkage koelwater lekkage. Verder oogt de BMW in originele staat. De Getrag 280 versnellingsbak schakelt scherp en moeiteloos.

Wanneer we onder het voertuig doorlopen vinden we veelal originaliteit terug. Zo toont het voertuig eigenlijk nooit eerder te zijn gerepareerd en is volledig schadevrij. De coating aan de onderzijde oogt zelfs nog schoon. Op de bekende plekken, zoals langsdragers in de voorschermen, de productie/krikpunten aan de voorzijde in de vloer of de wielrangen van de achter schermen is geen enkele manier van roestvorming te vinden (weerlegt met foto’s).

Interesse?

Mocht u na het lezen van deze informatie nog vragen hebben, het voertuig willen komen bezichtigen of een proefrit maken?
Neem dan contact met ons op: info@konaclassiccars.nl