DeLorean DMC-12

De DeLorean DMC-12 welke meestal wordt gerefereerd als ‘DeLorean’ heeft zijn bekendheid te danken aan de filmreeks ‘Back to the Future’ uit 1985. Interessant detail hierbij is dat de DeLorean Motor Company toen al failliet was verklaard. De DeLorean Motor Company heeft een turbulent verleden gekend waarbij John DeLorean in korte tijd grote indruk maakte. Als vooraanstaand ingenieur en entrepreneur verliet John DeLorean GMC in 1973 om een sportauto te ontwikkelen naar eigen visie. In oktober 1976 werd het eerste prototype gepresenteerd. Het chassis was initieel ontworpen om te worden vervaardigd uit ERM (elastic reservoir moulding). DeLorean kocht de rechten voor deze nieuwe techniek van Royal Dutch Shell. De techniek bleek echter nog niet voldoende te zijn ontwikkeld wat tot grote vertragingen in het ontwerp proces leidde. John DeLorean wist uiteindelijk zijn droom te realiseren door een overeenkomst te sluiten met de Britse overheid om de fabriek in het Ierse Dunmurry op te trekken. Hiervoor ontving hij £100m pond belastinggeld dat ervoor moest zorgen dat de werkloosheid zou dalen in het door religieuze rellen geteisterde Noorden. In oktober 1978 werd gestart met de bouw van de fabriek en pas in januari 1981 rolde de eerste auto’s van de band.

De DMC-12 werd uiteindelijk op een door Collin Chapman (Lotus) ontworpen Y-chassis gebaseerd waarop een glasvezel body werd geplaats. De carrosserie is afgewerkt in RVS wat een wens was van John DeLorean om de concurrentie aan te gaan met de slechte kwaliteit van de Amerikaanse auto industrie. Eind 1982 ging de DeLorean Motor Company failliet als John DeLorean wordt gearresteerd voor handel in cocaine. DMC was inmiddels in zware financiële problemen terecht gekomen en het is nog altijd onduidelijk of John DeLorean daadwerkelijk was betrokken bij de zaak, hij werd uiteindelijk vrijgesproken. In totaal zijn er zo'n 9200 DeLoreans geproduceerd van januari 1981 tot december 1982.
Deze specifieke DeLorean is afkomstig uit Californië en in eigen beheer naar Nederland gehaald. KONA Classic Cars zal deze auto terug in ere herstellen door hem van zijn rode laklaag te ontdoen. Verder zal hij technisch tot in de puntjes worden nagekeken om hem gereed te maken voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken.

1/2
DeLorean VIN plate

© 2020 by KONA Classic Cars.