DeLorean | DMC-12 | 1e eigenaar
De DeLorean DMC-12 welke meestal wordt gerefereerd als ‘DeLorean’ heeft zijn bekendheid te danken aan de filmreeks ‘Back to the Future’ uit 1985. Interessant detail hierbij is dat de DeLorean Motor Company toen al failliet was verklaard. De DeLorean Motor Company heeft een turbulent verleden gekend waarbij John DeLorean in korte tijd grote indruk maakte. Als vooraanstaand ingenieur en entrepreneur verliet John DeLorean GMC in 1973 om een sportauto te ontwikkelen naar eigen visie. In oktober 1976 werd het eerste prototype gepresenteerd. Het chassis was initieel ontworpen om te worden vervaardigd uit ERM (elastic reservoir moulding). DeLorean kocht de rechten voor deze nieuwe techniek van Royal Dutch Shell. De techniek bleek echter nog niet voldoende te zijn ontwikkeld wat tot grote vertragingen in het ontwerp proces leidde. John DeLorean wist uiteindelijk zijn droom te realiseren door een overeenkomst te sluiten met de Britse overheid om de fabriek in het Ierse Dunmurry op te trekken. Hiervoor ontving hij £100m pond belastinggeld dat ervoor moest zorgen dat de werkloosheid zou dalen in het door religieuze rellen geteisterde Noorden. In oktober 1978 werd gestart met de bouw van de fabriek en pas in januari 1981 rolde de eerste auto’s van de band.

De DMC-12 werd uiteindelijk op een door Collin Chapman (Lotus) ontworpen Y-chassis gebaseerd waarop een glasvezel body werd geplaats. De carrosserie is afgewerkt in RVS wat een wens was van John DeLorean om de concurrentie aan te gaan met de slechte kwaliteit van de Amerikaanse auto industrie. Eind 1982 ging de DeLorean Motor Company failliet als John DeLorean wordt gearresteerd voor handel in cocaine. DMC was inmiddels in zware financiële problemen terecht gekomen en het is nog altijd onduidelijk of John DeLorean daadwerkelijk was betrokken bij de zaak, hij werd uiteindelijk vrijgesproken. In totaal zijn er zo'n 9200 DeLoreans geproduceerd van januari 1981 tot december 1982.
Deze specifieke DeLorean is afkomstig van eerste eigenaar en werd zoals veruit de meeste origineel geleverd in de US. Dit type werd wel uitgerust met de fel begeerde 'handbak'. De vorige eigenaar had inmiddels de leeftijd van 83 bereikt en begon moeite te krijgen met de lage instap. Zijn vrouw vond dan ook dat het tijd werd om afscheid te gaan nemen van de auto. Ongelooflijk maar waar zijn alle documentatie inclusief originele verkoop factuur nog bij de auto aanwezig. De auto is afkomstig uit een plaatsje nabij Phoenix in Arizona wat in de Sonorawoestijn ligt en bekend staat om zijn hete zomers en warm winterklimaat. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat het chassis waarop de 'monocoque' rust, nog in absoluut perfecte en roestvrije staat is.
KONA Classic cars heeft de auto inmiddels technisch volledig nagelopen en gereed gemaakt voor het verkrijgen van een NL kenteken en alle bijbehorende eisen voor de APK. Zo zijn stuurhuishoezen en stuurkogelhoezen vervangen, is de auto voorzien van nieuwe schokbrekers op de vooras, is de aandrijfas aan de bestuurderszijde voorzien van nieuwe hoezen op de homokineten, hebben we nieuwe zijlichten gemonteerd en zijn alle deurrubbers van beide deuren volledig vervangen. Dit laatste omdat lekkage altijd een risico vormt met een DMC-12 en KCC onberispelijk rijplezier nastreeft.
Interesse of een proefrit? neem contact met ons op.  

© 2020 by KONA Classic Cars.