Fiat | 500L | lusso | 1e eigenaar
De eerste Fiat 500 ofwel cinquecento rolde in 1957 van de band. Geïntroduceerd als de Nuova (nieuw) werd het geliefde model maar liefst 18 jaar geproduceerd. Het succes was te danken aan zijn betaalbaarheid evenals de wendbaarheid in de krappe straten van de Italiaanse steden.  Gedurende 18 jaar bracht Fiat maar liefst 8 verschillende modellen en in totaal 3.8 miljoen exemplaren op de markt. Toch is het 'rugzakje' een iconische klassieke auto geworden met een vleugje romantiek en een eigentijds design. Verantwoordelijk voor dit design was Dante Giacosa die ook de voorloper van de 500, de 'Topolino' ontwierp.
De allereerste types (Nuova of N) hadden 'suicide doors' zoals deze vaak worden gerefereerd. Deze deuren opende aan de voorzijde en dit model had een dak dat volledig tot de achterklep kon worden geopend. In 1960 kwam zijn opvolger genaamd de 500D. Deze werd luxer uitgerust en voorzien van 20cc meer motorinhoud (van 479cc naar 499cc) wat resulteerde in meer motorvermogen. De 500F werd in 1965 geïntroduceerd. Hierbij werden de deuren veranderd naar de meer bekende norm, werd er een grotere voorruit gemonteerd en kreeg hij een andere benzinetank.
 
De introductie van de 500L ofwel 'lusso' kwam in 1967 en werd een luxure uitvoering met een aantal vernieuwingen. Zo kreeg de hij sierbeugels bij de bumpers, een chrome sierlijst bij de waterafvoer en rond de raamlijsten. Verder werd het interieur vernieuwd met luxere bekleding en een vergroot dashboard met een benzinemeter. 
 
Het model dat bij ons te koop staat is van het latere type 'lusso'. Het zal u meteen opvallen dat de chrome sierbeugels rond de bumpers door de jaren zijn verdwenen. Verder is dit model wel uitgerust met het vernieuwde dashboard en werkende benzinemeter. De wieldoppen zijn correct en golden als onderdeel van de specificatie voor de 500L.
 
De eerste eigenaar is in 2012 overleden en het nalezen van documentatie doet ons vermoeden dat de erfenis in eerste instantie naar een naaste broer is overgegaan. De auto is uiteindelijk door de zoon van de eerste eigenaar aan ons aangeboden. Alle documentatie is hiervoor bij de auto aanwezig.
 
Moeiteloos start de auto na enige tijd stil te hebben gestaan. De auto is reeds voorzien van nieuwe banden. Inbegrepen in de vraagprijs is het verkrijgen van een NL kenteken, APK en de afhandeling van invoer documentatie. Hiervoor moeten nog wel een aantal stuurkogelhoesjes worden vervangen welke door uitdroging zijn gescheurd. Ook dit verzorgen wij voor u. 

© 2019 by KONA Classic Cars.