FIAT | 850 | 1969

De Fiat 850 werd geproduceerd van 1964 tot 1973 als opvolger van de succesvolle Fiat 600. Hij was beschikbaar in enkele varianten zoals de 2-deurs sedan (tipo 100G), Speciale, Familiare, Coupé & Spider (cabriolet). Het basis model was leverbaar met twee motor types welke een doorontwikkeling van de Fiat 600 vormden. De eerste motor optie was op zijn Italiaans “normale” (standaard) met motorcode 100G.000 en leverde 34pk. Optioneel kon er worden gekozen voor de “super” met motorcode 100G.002 wat 37pk leverde. De topsnelheid lag rond de 125 km/h.
 
Nieuw werd de hier aangeboden auto in September 1969 in België geleverd door ‘S.A. FIAT BELGIO n.v.’ te Waterloo. Het betreft een Fiat 850 uitgerust met de ‘super’ motor uitvoering met motorcode 100G.002 en de zeldzame Idroconvert Semi-automatische versnellingsbak. Een inspectie plaatje in de motorruimte toont de historie aan. De auto is nog reeds voorzien van zijn originele Belgische papieren en behoeft nog te worden ingevoerd bij de RDW voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken (indien gewenst). Via het originele kenteken kan worden afgeleid dat hij afkomstig is van de tweede eigenaar die hem reeds sinds 06-10-1971 in bezit heeft gehad!
Zijn azuur blauwe kleur (officieel Azzurro Acquamarina 433) geeft deze leuke klassieker de juiste uitstraling voor een rit op een mooie zomerse dag. Zijn lak heeft een mooie patina zoals dat vaak word genoemd en is niet in geheel smetteloze staat. Hij behoeft echter zeker niet te worden overgespoten, de auto kan prima worden genoten in zijn huidige staat. Hier en daar is een plekje te vinden maar over het algeheel is het plaatwerk vrij van noemenswaardige deuken en netjes voor een auto van 51 jaar oud. In het verleden zijn sommige delen overgespoten. Het chroomwerk is in goede staat.
Bij het instappen valt direct op dat het ogenschijnlijk originele interieur in zeer goede staat is. Op het dashboard valt een kilometerstand van 42194-km af te lezen. Gezien de kwaliteit van de auto is het aannemelijk dat deze kilometerstand de correcte waarde afleest en dus niet ‘een keer rond’ is geweest. De auto is voorzien van 1 set originele sleutels.
Technisch heeft KCC de auto geheel nagelopen nadat deze zeker 10jr heeft stil gestaan. Op de eerste plaats zijn er 4 stuks nieuwe banden gemonteerd, de velgen zijn hierbij opnieuw zilver gespoten. Door het lange stilstaan functioneerde de carburateur niet meer en wilde de auto niet meer starten. De gehele carburateur (Weber 28ICP1) is gereviseerd en voorzien van ethanol bestendige pakkingen. De brandstofpomp is vervangen voor een nieuw exemplaar. Verder zijn alle brandstofleidingen vanaf de tank vervangen (eveneens voor ethanol bestendige variant), is er een nieuw brandstoffilter gemonteerd en hebben we de tank handmatig leeg gepompt om zodoende oude vuile brandstof te verwijderen. Hij is voorzien van E5 (Euro 98) benzine incl. bijbehorende loodvervanger. De bougies zijn vervangen evenals beide v-snaren. De elektrische functionaliteiten zijn gecontroleerd en alles functioneert naar behoren, echter begint het dynamo lampje licht te branden. Dit is dus een puntje van aandacht. Er is een nieuwe accu gemonteerd incl. massa schakelaar zodat deze kan worden afgekoppeld ten tijde van langere stilstand. Dit ter behoud van de levensduur van de accu.
Interesse of een proefrit?

© 2020 by KONA Classic Cars.