PORSCHE | 968 | 1993

In 1991 bracht Porsche de 968 als opvolger van de 944 & de 944-S2. In een periode waarin Porsche de verkoopcijfers zag dalen, met name voor het instap model de 944, werd besloten om een volledig nieuw model te ontwikkelen in plaats van wederom een ‘facelift’ op de markt te brengen. Naar verluidt werd 80% van de onderdelen van de 944 vervangen of aangepast tijdens de ontwikkeling van de 968. De 968 werd uitgerust met een 3.0L viercilinder-lijnmotor met type codering M44/44 welke 236pk leverde. Vernuftigheden voor de 968 waren de ontwikkeling van VarioCam wat voor variabele kleptiming zorgde en een tiptronic automaat.
   

Productie van de 968 vond plaats in Zuffenhausen-Duitsland tussen 1992 en 1995. Mede als resultaat van tegenvallende verkoopcijfers werden er over 3jr slechts 12776 exemplaren gebouwd. Medio 25jr later resulteert dit in een zeldzaam model met een hoge kwaliteitsnorm.

KCC heeft ter aanbod een Porsche 968 daterend van 1993 in ‘Polar zilver metallic (code 92E). Met slechts 61257 kilometer op de teller verkeerd de auto werkelijk is absolute top staat. Zijn verleden dateert terug naar Japan, waar de auto nieuw werd geleverd in 1994. De huidige Nederlandse eigenaar heeft de auto in 2008 vanuit Japan ingevoerd. Kenners zullen bekend zijn met het feit dat Japanners ontzettend veel waarde hechten aan normen en waarden. Dit zit ingebakken in hun cultuur en is afkomstig van de Shinto religie. Als gevolg heerst er grote discipline in het land en dit zie je overal terugkomen. Zo ook in hun auto’s! Deze worden ongelooflijk goed onderhouden, het merendeel tot bijna nieuwstaat aan toe. Terug bij de 968 welke hier wordt aangeboden straalt het bovenstaande er duidelijk vanaf. Uitgerust met een zwartlederen interieur vallen de volgende zaken bij instap meteen op; de auto is uitgerust met tiptronic automaat, voorzien van goed werkende airconditioning en de strak zwartlederen hemellijn is niet doorbroken met een open dak. Dit is een zeldzaam feit voor de 968. Het interieur verkeerd in absolute top staat.

 

Met name technisch verkeerd deze schitterende 968 in absolute topstaat. Dit is deels te danken door recent uitgevoerd groot onderhoud. Hierbij zijn distributieriem, loop- & spanrollen, waterpomp & koelvloeistof, bougies, verdelerkap, automatische versnellingsbak filter & olie, schokdemper eindstop & stofhoes op de vooras, banden en brandstoffilter vervangen. Tevens is de airco compressor met luchtdroger vervangen voor een origineel Denso model en afgevuld met R134a. Deze is hiermee in perfect functionerende conditie.

 

Wat mag er worden verwacht tijdens een eventuele proefrit of bezichtiging; een voertuig met een schadevrij verleden, welke op een minuscuul klein krasje op het linker voorscherm na, vrij is van beschadigingen aan exterieur. Een puntgaaf interieur zonder overduidelijke beschadigingen en verder technisch in dusdanig goede staat dat er op korte termijn geen overduidelijke onderhoudskosten hoeven te worden ingepland. 

Interesse of een proefrit? neem dan contact met ons op. 

© 2019 by KONA Classic Cars.