Triumph | TR6 | 1969

De Triumph TR6 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1968 en de carrosserie werd getekend door het welbekende Karmann, gevestigd te Osnabrück. Het model kan worden geklasseerd als een echte Britse sportauto met 2.5L zes cilinder lijnmotor. Geleverd met 2 Stromberg carburateurs resulteerde dit af fabriek voor 104pk bij 4500rpm. De combinatie met onafhankelijke wielophanging op de achteras en een overdrive op de twee hoogste versnellingen zorgden ervoor dat de auto een ware rijders auto werd.
De versie met carburateur was bedoeld voor de Amerikaanse markt en veruit het grootste deel van de productie ging ook die kant op.  Maar liefst 91% was bestemd voor de Amerikaanse markt en slechts 8370 exemplaren waren bestemd voor het thuisland en als gevolg rechts gestuurd.
Het model dat KCC in aanbod heeft is een links gestuurd type van de eerste serie, afkomstig uit 1969. Afgaand op het chassisnummer betreft dit nummer 2269 uit de reeks en werd hij officieel gebouwd in 1968. Een Britse leger ingenieur voerde de auto in 1992 vanuit Californië in naar het Verenigd Koninkrijk. Voorafgaand bracht hij dus veruit het grootste deel van zijn leven door in een heerlijk warm en droog klimaat. In de 20jr dat deze meneer de auto bezat liet hij hem eveneens restaureren. Uiteindelijk werd hij verkocht naar een meneer uit Hastings (UK), die op zijn beurt weer een uitgebreide motorrevisie liet uitvoeren. Na het beëindigen van de hobby kwam de auto uiteindelijk bij KCC ter aanbod.
Technisch is de auto in uitmuntende staat en werkelijk een genot om in te rijden. Zelfs na geruime tijd stil te hebben gestaan start deze zonder enige moeite. De recent gereviseerde motor loopt ontzettend mooi. De motorrevisie is uitgevoerd door G.J. Engineering (UK) en bestond uit montage van mangaan klepgeleiders, klepzitting vervangen (geschikt voor ongelode benzine), bewerken van in- en uitlaat poorten, en het vlakken van de cilinderkop wat allen tezamen resulteert in een compressieverhouding van 11:1. Om de brandstoftoevoer te verbeteren is er voor 2 stuks Weber carburateurs gekozen. Deze functioneren stukken beter dan de originele Zenith-Stromberg variant. Het resultaat is een zeer efficiënt verbruik en slechts 1.8% CO (dat ver onder de wettelijke APK-eis ligt) met een significant vermogen dat ervoor zorgt dat deze auto een genot is om in te rijden. Verdere technische toevoegingen zijn een olie koeler, elektrische koelvin, K&N luchtfilters en RVS uitlaatsysteem met dubbele einddemper.
De handgeschakelde ‘vier bak’ is voorzien van ‘overdrive’ op zowel de derde als vierde versnelling. Dit zorgt ervoor dat je eveneens lange afstanden met de auto kunt rijden. Om het stuurgedrag van de auto aan te pakken is er gekozen om op de achteras verstelbare schokdempers van het merk SPAX te monteren.
Triumph_TR6_advert.jpg
Het exterieurs toont zeer netjes en is vrij van deuken en krassen. Naar verluid zijn alle schermdelen nog origineel. De naden tussen de panelen en deuren tonen geen vreemde afwijkingen. De deuren sluiten nog zeer mooi en hangen niet door, zoals je veelal tegenkomt bij auto’s uit vergelijkbare categorie. Het spuitwerk verdient geen ‘concours’ stempel maar de auto is een absolute ‘eyecatcher’ wanneer je hem onder vol daglicht bewonderd.
De koplampen zijn reeds vervangen voor nieuwe EU links gestuurde types, alsmede alle licht glazen van de achterlichten.  Het verkrijgen van een Nederlands kenteken hebben we reeds voor u geregeld en de auto word voorzien van nieuwe APK bij aflevering!
Dus wacht niet langer, dit exemplaar is werkelijk instappen en wegrijden!
Interesse of een proefrit? neem dan contact met ons op. 

© 2020 by KONA Classic Cars.