Triumph | TR6 | 1969

De Triumph TR6 werd voor het eerst geïntroduceerd in 1968 en de carrosserie werd getekend door het welbekende Karmann, gevestigd te Osnabrück. Het model kan worden geklasseerd als een echte Britse sportauto met 2.5L zes cilinder lijnmotor. Geleverd met 2 Stromberg carburateurs resulteerde dit af fabriek voor 104pk bij 4500rpm. In vergelijk met de huidige tijd waarin de gemiddelde stationwagen al is uitgerust met dergelijk vermogen lijkt dit mogelijk wat aan de magere kant, niets is echter minder waar wanneer je de TR6 vergelijkt met zijn ‘gelijke’ in de concurrentiestrijd van de 70er jaren.
De versie met carburateur was bedoeld voor de Amerikaanse markt en veruit het grootste deel van de productie ging ook die kant op.  Maar liefst 91% was bestemd voor de Amerikaanse markt en slechts 8370 exemplaren waren bestemd voor het thuisland en als gevolg rechts gestuurd.
Het model dat KCC in aanbod heeft is een links gestuurd type van de eerste serie, afkomstig uit 1969. Afgaand op het chassisnummer betreft dit nummer 2269 uit de reeks. De auto werd in 1992 ingevoerd in Engeland vanuit Californië en bracht dus veruit het grootste deel van zijn leven door in een heerlijk droog en warm klimaat. De vorige eigenaar heeft de auto 4jr in bezit gehad en heeft hem op zijn beurt weer van een voormalig leger ingenieur die hem 20jr lang in bezit had. De laatstgenoemde heeft de auto in het verleden dan ook laten restaureren.
Technisch is de auto in uitmuntende staat en werkelijk een genot om in te rijden. Zelfs na geruime tijd stil te hebben gestaan (onder huidige koude omstandigheden) start de auto zonder enige moeite. De motor loopt dan ook erg mooi. Recent is de motor gereviseerd waarbij de cilinderkop is bewerkt door G.J. Engineering in Engeland. Daarbij zijn er mangaan klepgeleiders gemonteerd, de klepzitting vervangen en geschikt gemaakt voor ongelode benzine, in- en uitlaat poorten bewerkt, de cilinderkop gevlakt wat allen tezamen resulteert in een compressieverhouding van 11:1. Brandstoftoevoer wordt verzorgd door 2 stuks Weber carburateurs. Deze functioneren stukken beter dan de originele Zenith-Stromberg variant. Het resultaat is een zeer efficiënt verbruik en slechts 1.8% CO, dat ver onder de wettelijke APK-eis ligt. Verdere toevoegingen zijn een olie koeler, elektrische koelvin (handgeschakeld), K&N luchtfilter en RVS uitlaatsysteem met dubbele einddemper. De handgeschakelde vierbak is voorzien van ‘overdrive’ op zowel de derde als vierde versnelling.
 
Het stuurgedrag van de auto is eveneens aangepakt door op de achteras verstelbare schokdempers van het merk SPAX te monteren. De koplampen zijn reeds vervangen voor nieuwe EU links gestuurde types, alsmede alle licht glazen van de achterlichten. Het verkrijgen van een Nederlands kenteken en bijbehorende APK zullen dus geen enkel probleem vormen en worden uiteraard voor u geregeld! 
Interesse of een proefrit? neem dan contact met ons op. 
Triumph_TR6_advert.jpg

© 2019 by KONA Classic Cars.