top of page

BMW - E10 - 1802

VERKOCHT

SPECIFICATIES:
Bouwjaar:
Kilometerstand:
Motor nr:
April 1973
47096
M10B18
Opties:
Motor type:
Aandrijving:
Exterieur kleur:
Interieur kleur:
1766cc | 4 cil. |  90pk
Getrag 240, 4-versn.
Malaga rood
Zwart skai
  • Facebook
  • Instagram

Achtergrond:

De BMW 02 reeks werd geproduceerd van 1966 tot 1977 en kende diverse varianten, waarvan bij liefhebbers de meest bekende varianten de 2002 tii en de 2002 Turbo zijn. Hij staat bekend om zijn rijplezier, sportiviteit en onmiskenbaar rijgedrag wat de auto werkelijk in alle omstandigheden in zijn element maakt. De modelreeks werd voor BMW de belichaming van de term ‘Freude am Fahren’.

Historie:

De hier aangeboden auto is een BMW E10 type 1802 uitgerust met de veelal geliefde ronde achterlichten. Hij werd nieuw geleverd in April 1973 en het betreft een origineel in Nederland geleverde auto, welke door ons werd gevonden in een schuur rond Amersfoort. De auto stond op dat moment helaas al zo’n twaalf jaar te wachten op verlossing. Het feit dat de auto nog in goede staat is, is op zichzelf een redelijk wonder gezien de auto’s erg vatbaar waren voor roest. Het betrof een reeds 'oude restauratie' welke niet was afgemaakt.
BMW_E10_1802_advert.jpg

Exterieur:

De eerste indruk toont dat het voertuig goed in zijn ‘Malaga rode lak’ staat. De donker rode lak toont een mooie diepe glans en maakt deze 'oldie' dan ook een mooie verschijning waar menig voorbijganger een glimlach van op het gezicht krijgt. Het voertuig werd in een recent verleden volledig overgespoten. Het plaatwerk is vrij van noemenswaardige deuken of krassen en verder niet onderhevig aan roestvorming. De dorpels tonen in goede staat te zijn en eveneens geen verborgen roest te hebben. De chromen bumpers komen in eerste indruk over als origineel, in goede staat met hier een daar een plekje, ze zijn zeker niet in concours staat. Alle sierlijsten werden recent vervangen en zijn vrij van oneffendheden. De enige noemenswaardige oneffenheid in de lak is op het rechter voorscherm achter de voorbumper. De velgen zijn volledig gestraald geweest en opnieuw in zilver afgewerkt, verder voorzien van nieuwe wielmoeren en gepolijste chromen wielranden inclusief vernieuwde naafdoppen.

Interieur:

Het interieur is recent voorzien van nieuwe bekleding op de stoelen en achterbank en toont dan ook erg mooi. Tevens werd de hemelbekleding vervangen en de kofferbak volledig bekleed. Wanneer je plaats neemt achter het stuur valt een km-stand van 47096 af te lezen. Wat opvalt is dat de stoelen goed zitten. Alle schakelaars functioneren naar behoren en technisch is er niets aan te merken. 

In de kofferbak vinden we de originele krik terug inclusief reserve wiel.

Technisch:

Onder motorkap vinden een originele BMW M10B18 motor. Hier werd de auto veel aandacht gegeven. De motor werd als eerste aangepakt waarbij; motorolie, oliefilter, bougies, luchtfilter en benzine filter werden vervangen. Diverse benzine slangen werden vervangen voor een moderne ethanol bestendige variant. De carburateur is volledig gedemonteerd geweest, ultrasoon gereinigd en eveneens voorzien van een ethanol bestendige pakking set. Een nieuwe accu en gereviseerde dynamo zorgen dat starten geen enkel probleem is. De brandstoftank werd uitgebouwd zodat deze grondig kon worden gereinigd (ontdaan van oude brandstof). Eveneens werd een nieuwe uitlaat einddemper gemonteerd. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat het hart weer ging kloppen.

De remmen functioneerden niet meer naar behoren, hoofdremcilinder werd vervangen, voorremklauwen werden volledig gereviseerd en daarbij voorzien van nieuwe seals en remzuigers, remblokken, remslangen en koperleidingen op de voor en achteras werden allen vervangen. Grip in de bochten komt van nieuwe schokdempers en toplagers op de vooras alsmede de nieuwe Viking banden die rondom werden gemonteerd. De elektrische functionaliteiten zijn gecontroleerd en alles functioneert naar behoren.