top of page

BMW - Z1

€ 42.500,-

SPECIFICATIES:
Bouwjaar:
Kilometerstand:
Exterieur kleur:
Januari -1991
177856
Urgrün [271]
Motor type:
Aandrijving:
Interieur kleur:
2494cc | 6 cil. | 168pk 
Getrag 260/5, 5-versn.
Nubuk leder Dunkelgrau [0300]

Achtergrond:

In 1985 zette BMW een nieuwe afdeling op genaamd ‘BMW Technik GmbH’. De doelstelling van deze afdeling was het ontwerpen en ontwikkelen van toekomstige technologieën voor concept voertuigen. De hoofdontwerper binnen deze afdeling werd de in Den Haag geboren Nederlander Harm Lagaay.
​

BMW introduceerde de Z1 in 1987 met de volgende slogan “De ultieme verbinding van toekomstige technieken en klassieke idealen van een open sportwagen”. Zijn unieke deuren welke verticaal in de dorpel zakken waren nooit eerder vertoond. De Z1 gold ook als de eerste BMW met onafhankelijke wielophanging op de achteras en aerodynamische stroomlijnen met een heuse diffuser. Het betreft vanaf de dag van de presentatie al een icoon welke als eerste auto op normale ‘straat banden’ 1g in zijn bochtenwerk kon behalen.

Historie:

De door ons aangeboden auto werd voor het eerst geregistreerd op 26-03-1992. In 2001 werd hij geimporteerd naar Nederland waar hij sindsdien 4 eigenaren heeft gehad rond Rotterdam en Laren. Bij het voertuig bevindt zich een origineel BMW Z1 verkoop folder.
BMW Z1 manufacture

Exterieur:

Het exterieur toont in nette staat. Zijn thermoplastische koets (motorkap/zijschermen/kofferklep etc. zijn van plastic in plaats van staal) toont nog mooie lijnen en met name de voor-/achter schermen tonen niet te zijn gebarsten, iets wat veel voorkomt bij de Z1. Zijn ‘UR-grün’ kleurstelling staat hem waanzinnig goed. Het neusje toont wat lichte gebruikssporen van steenslag wat dan weer bij de leeftijd hoort voor een ongerestaureerde auto. Wanneer we de cabrioletkap sluiten toont ook deze in nette staat, zonder plooien en beschadigingen die op lekkage zouden duidden. Inspectie van de voorruit toont het originele BMW sekurit logo wat een indicatie kan zijn dat het nog de originele voorruit betreft.

Interieur:

Met een druk op de knop zakt het portier in de dorpel waarna we achter het stuur kunnen plaatsnemen. Hierbij lezen we een kilometerstand af van  177856. Wat opvalt is dat de stoelen nog in erg goede staat zijn en het originele motief van ‘camouflage’ nog aanwezig is. Met name dat laatste is schaars omdat dit materiaal niet meer voorradig is en dus wijst op originaliteit. Algehele indruk is goed waarbij alle functionaliteiten zoals elektrische ramen en spiegels, verlichting en bediening naar behoren functioneren.
​
In de kofferbak vinden we het originele gereedschap set terug dat nog geheel compleet is. Een reservewiel paste destijds helaas niet in het ontwerp van het voertuig.

Technisch:

Onder motorkap vinden we de M20B25 motor. Alle BMW Z1 werden met dezelfde aandrijflijn geleverd. Het voertuig is technisch in zeer goede staat en heeft recent zeer veel onderhoud door ons ontvangen. Zo hebben wij de distributieriem inclusief span-/loop rol vervangen en een BMW Inspectie II (groot onderhoud) onderhoudsbeurt uitgevoerd waarbij; motorolie & oliefilter, bougies, brandstoffilter, luchtfilter, v-snaar en ruitenwisserbladen zijn vervangen. De remmen zijn eveneens aangepakt waarbij er nieuwe remschijven & remblokken op de vooras werden gemonteerd en op de achteras nieuwe remblokken zijn geplaatst. Enkele technische mankementen werden verholpen waarbij er onder andere een nieuw portierslot aan bijrijderszijde is geplaatst waarmee het centrale vergrendeling systeem volledig naar behoren werkt. Het voertuig zal uiteraard met Nederlandse kentekenregistratie en nieuwe APK worden afgeleverd.