top of page

BMW E30 M3 EVOII no.114/500

VERKOCHT

SPECIFICATIES:
Bouwjaar:
Kilometerstand:
Motorcode:
Mei - 1988
125672 (mijl)
S14B23
Opties:
  • Centrale vergrendeling op afstandbediening
  • Elektrische ramen
  • Elektrisch schuifdak
Motor type:
Aandrijving:
Exterieur kleur:
Interieur kleur:
2302cc | 4 cil. | 220pk 
Getrag 265/5 | Dogleg
Macao blau (nr 250)
Silber Uberkaro halfleder (nr 0305)
  • Alarm + startonderbreker
  • Boardcomputer
  • Casette houder
  • Facebook
  • Instagram

Achtergrond:

De BMW E30 M3 staat synoniem voor toerwagen racen en kan met recht op enige afstand als ‘de ultieme toerwagen’ worden bestempeld. Puur ontwikkeld als homologatie model voor deelname aan de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) moesten er 5000 exemplaren van de E30 M3 worden geproduceerd om deelname aan het kampioenschap te kunnen verzilveren. Het model werd gepresenteerd op de Frankfurt Autoshow van 1985 en productie liep van 1986 tot 1991. De productie werd niet door BMW AG verzorgd maar viel onder de tak van BMW Motorsport GmbH.

Naast de basis uitvoering van de E30 M3 werden er speciale uitvoeringen op de markt gebracht onder de Evolution- , Sport-Evolution- , Cecotto- en Ravaglia benaming. De Evolution modellen bleven uitgerust met 2.3L motor maar werden voorzien van meer vermogen en topsnelheid , waarbij de ‘EVO I’ 215pk had en de ‘EVO II’ tot 220pk kwam. De Evolution werd voorzien van 16 inch velgen in plaats van de standaard 15 inch, ruilde de mistlampen in voor luchtkoeling voor de remmen, het glas van de achterruiten werd dunner uitgevoerd alsmede de kofferklep om gewicht te besparen (9.9kg). Evolution (en cecotto-ravaglia) modellen waren leverbaar in 3 kleurstellingen; Misano rood (236), Macao blauw metallic (250) en Nogaro zilver metallic (243) allen vernoemd naar verschillende circuits. In totaal werden er 500 stuks van de EVOII uitvoering gebouwd.

Historie:

De hier aangeboden auto is een BMW E30 M3 Evolution II met nummer 114/500 en werd gebouwd op 18 mei 1988. De auto is door ons in absolute top staat neer gezet. Het betreft een van origine in Duitsland geleverd exemplaar, zorgvuldig gedocumenteerd waarbij veel van de historie bewaard is gebleven. Deze historie is overzichtelijk gemaakt in bijgaande tabel. Zo valt te zien dat hij nieuw werd geleverd door Autohaus Kaltenbach GmbH aan dhr. Heinz Dieter B. De beste man heeft de auto niet lang genoten en rond 1989 is hij overgaan op een bedrijfsnaam van Gebr. Dies GmbH. Het dealer onderhoud verplaatste in der tijd eveneens naar Kammann Automobile GmbH. Rond 1991 wisselt hij wederom van eigenaar naar dhr. Udo W. Zijn volgende eigenaar dhr. David P. importeert de auto in 1996 richting Engeland. In oktober 1999 gaat hij over naar de inmiddels 5e eigenaar die hem op zijn beurt weer tot september 2002 in bezit heeft. Zijn zesde en laatste eigenaar, dhr. Tristan J. bezit de auto uiteindelijk maar liefst van 2002 tot 2020. In eerste instantie word er nog veelvuldig van de auto genoten maar naarmate de jaren vorderen werd dat steeds minder. Kenners zal opvallen dat de auto momenteel met een mijlenteller is uitgerust. De laatste eigenaar heeft deze laten vervangen op 01-05-2003 wat is gedocumenteerd.

Exterieur:

#51_E30_M3_EVO2_MAY88_187b.jpg
Het exterieur is werkelijk in uitmuntende staat. Zijn plaatwerk is vrij van enige oneffenheden en/of schades en zijn ‘macaoblau metallic’ afwerking toont een diepe glans. De diepe kleur komt tot leven wanneer de auto buiten in de zon word genoten. De spoiler en luchtinlaten in de voorbumper (in plaats van mistlampen) verklappen dat het hier om een evolution model gaat.
​
Bij het verkrijgen van het voertuig toonde deze helaas niet meer zijn status zoals hij ooit bedoeld was. De lak vertoonde typische kleine deukjes en schades zoals verwacht kan worden van een auto van 33jr oud. Verder waren er in het verleden verschillende reparaties uitgevoerd waarmee er kleur verschil was ontstaan tussen diverse panelen. Het herhaaldelijk overspuiten van beide bumpers zorgde voor typische blazen in de lak. Omdat wij bij KONA Classic Cars een absolute obsessie hebben voor perfectie werd zonder twijfel besloten het voertuig volledig te demonteren, de lak terug te schuren, eventuele plaatwerkzaamheden uit te voeren en het voertuig in perfecte showroomstaat terug te brengen. Dit alles is uiteraard zorgvuldig gedocumenteerd om bij het voertuig te kunnen worden geleverd. Zoals mag worden verwacht is de carrosserie dan ook vrij van enige vorm van roest. Potentiële kopers worden uitgenodigd om de minutieuze afwerking met eigen ogen te komen bezichtigen.
​

Verder valt op dat het voertuig momenteel niet op zijn originele BMW BBS style 5 velgen staat maar op BBS RS 061 velgen. De voorbanden zijn 225/45/16 en op de achteras zit 245/45/16 gemonteerd. Indien gewenst kan het voertuig op originele BBS style 5 velgen worden geleverd.

Interieur:

Bij het instappen aan de bestuurderszijde valt direct het ‘zilver uberkaro’ half lederen grijze interieur op dat wederom verklapt dat het om een evolution model gaat. Het plaatsnemen achter het M-tech 1 stuurwiel toont dat alles in perfecte staat verkeerd en het originele leder verkeerd eveneens in zeer goede staat. De bestuurdersstoel zit nog sportief zoals bedoeld. De afgelezen mijlenstand is 125672. Het elektrisch bedienbare schuif/kanteldak verzorgt voor verkoeling op een mooie zomerdag. Zijn huidige Kenwood KDC6070R radio/cd speler functioneert prima maar puristen zullen misschien liever een originele Alpine CM5908 of een modernere Blaupunkt Bremen SQR46 radio met verhoogd comfort willen. Dit behoort allemaal tot de mogelijkheden. Alle elektronica functioneert verder naar behoren. De achterruit is voorzien van zonblinderingsscherm.

Technisch:

Onder de motorkap prijkt zijn 2302cc, 4 cilinder, 220pk sterke S14 motor. Dit is de krachtigste variant binnen de 2.3L motoren reeks. BMW Motorsport GmbH verhoogde het vermogen door het aanpassen van de zuigers waarmee de compressieverhouding naar 11:1 werd verhoogd. Ook hier geldt dat de evolution uitvoering duidelijk herkenbaar is door zijn witte klepdeksel en luchtinlaat gecombineerd met M-Performance strepen. De eerste indruk onder de motorkap toont een zeer verzorgde motorruimte.
​
Technisch verkeerd de motor in zeer goede staat. De motor heeft 4700km terug een deel-revisie ondergaan bij Moseley Motorsport (BMW specialist) waarbij de cilinderkop is gedemonteerd en gevlakt, klepgeleiders-, koppakking-, waterpomp zijn vervangen en een nieuwe distributieketting & spanner zijn gemonteerd. Eveneens is de koppeling op hetzelfde moment vervangen. De motor heeft door KONA Classic Cars momenteel groot onderhoud ontvangen waarbij olie, oliefilter, bougies, brandstoffilter en luchtfilter zijn vervangen.

 

Het remsysteem is volledig gedemonteerd geweest en de remklauwen zijn gereviseerd met originele BMW onderdelen. Verder zijn er op de voor- en achteras nieuwe remblokken gemonteerd. Alle flexibele remslangen zijn van staal.

Interesse?

Mocht u na het lezen van deze informatie nog vragen hebben, het voertuig willen komen bezichtigen of een proefrit maken?

Neem dan contact met ons op:

info@konaclassiccars.nl

bottom of page