Aston Martin | V8 | Series III | 1973
Op 27 september 1969 werd de lang verwachte DBS V8 geïntroduceerd. Deze werd uiteindelijk tot april 1972 geproduceerd. Aston Martin verkeerde op dat momenteel in financiële moeilijkheden wat voor het einde van het David Brown tijdperk zorgde. Onder leiding van nieuwe investeerders werd in 1972 de ‘DBS V8’ naam vervangen voor ‘V8’. In eerste instantie werd de door Tadek Marek ontworpen 5.3L V8 voorzien van een Bosch brandstof injectie systeem.
 
Aston Martin stapte in 1973 terug op 4 Weber carburateurs, zo gezegd vanwege striktere emissie eisen in Californië maar het is aannemelijk te noemen dat AM de afstelling niet voldoende onder controle kreeg. Van de series 3 (waar de modellen met Weber carburateurs naar worden gerefereerd) zijn er uiteindelijk 967 geproduceerd, waarvan 439 rechts gestuurde automaat uitvoeringen. De uit aluminium vervaardigde carrosserie werd volledig met de hand gebouwd en nam een totaal van 1200 uur in beslag.
Bestemd voor de export en gereed op 11 juni 1974 werd deze Aston Martin op 7 juli 1974 verscheept naar Eastern Motor Company Limited in Tokoyo, Japan. De exacte historie van de auto wordt momenteel nog verder onderzocht aangezien het onbekend is wie de eerste eigenaar was van deze Aston Martin V8. De auto is in het bezit van een 'BMIHT certificate of factory record'.
​Momenteel ondergaat de auto een volledige restauratie waarbij hij terug zal worden hersteld in zijn originele kleur 'Cricket White'. 

1/13

Het restauratie proces in beeld

Het demontage proces is inmiddels gestart en de auto staat op de brug. 

START DEMONTAGE

Inmiddels zijn de motorkap, grille, koplampen, voorbumper en skirt verwijderd. Hiermee komt er meer vrijheid voor het verwijderen van de motor en versnellingsbak.

'De kop' is eraf

Op deze afbeelding word het steeds duidelijker dat de 15 jaren stilstand deze Aston Martin niet veel goeds hebben gedaan. De remmen zaten dusdanig vast dat er eerst moest worden gezorgd dat alle remklauwen werden gedemonteerd.

REMMEN VAST

© 2019 by KONA Classic Cars.