BMW 315 1935

BMW kent een lange geschiedenis welke eigenlijk niet is gestart als fabrikant van auto’s. Tijdens de eerste wereldoorlog leverde BMW namelijk vliegtuigmotoren en was hiermee alom bekend. Door het verdrag van Versailles (1919) mocht BMW geen vliegtuigmotoren meer maken. In 1922 werd BMW officieel Bayerische Motoren Werke en begon met het maken van motoren. BMW begon pas na 1928 auto’s te maken, en waren (zijn) daarmee uiterst succesvol. Vanaf 1933 werden de eerste echte eigen auto’s gemaakt. BMW legde de focus al op ‘premium’ ver voor het een marketing term werd en stond bekend om de sportieve modellen met sterke motoren.
De eerste echte BMW als auto is toch wel de 303, welke werd gebouwd van 1933 tot ’34. Het was de 303 welke de zo kenmerkende ‘nieren’ in de BMW grill mee kreeg. Een ontwerp dat je tot op heden in het DNA van BMW-voertuigen terugvindt. De 303 was tevens de eerste zescilinder-lijnmotor die BMW produceerde, ook een kenmerk waar het merk uit Beieren zich lang aan vasthield.
De auto die bij KCC ter restauratie is aangeboden is van het type 315 cabriolet, wat als opvolging van de 303 gold. De auto’s werden gebouwd tussen 1934 en 1937 en werd geleverd voor de tweede wereldoorlog. Slechts 2281 exemplaren werden er gebouwd! Hij is uitgerust met een 1490cc 6 cilinder motor welke 34pk levert. Daarmee behaald de 315 100km/h wat een behoorlijke verhoging was tegen 80 km/h voor de 303.
Zover bekend, is de auto in 1989 vanuit Polen naar Nederland gekomen. Daarbij is hij in 1990 ter restauratie aangeboden in 's-Gravenzande, maar werd door financiële omstandigheden nooit afgebouwd. Als gevolg wisselde hij nog tweemaal van eigenaar. De huidige eigenaar bezit de auto reeds 25 jaar en is de restauratie reeds jaren geleden gestart.

1/47

© 2019 by KONA Classic Cars.